Sinar HarianBerita  Harian OnlineUtusan  OnlineHarakahSabahdailyThe Star  MelayuSuara  KontemporariHarian  Metro Online SabahkiniBernama  NewsNst OnlineMalay Mail The StarSinar   HarianAljazeera EnglishThemalaysianinsider Republika OnlineTranungkite

http://www.stormreaders.net/abuierfan

Ustaz Nor Amin

Sambutan Maulidur Rasul 1431H di Bintulu

'Jam' di sekitar Bandar Bintulu

Seperti tahun lalu, sambutan Maulidurrasul masih diadakan. Saya masih lagi diperlukan sebagai hakim pertandingan sepanduk tajaan JAIS Bintulu. Kali ini ada sedikit kelainan dari sudut tempat program dan acara yang diadakan.

Oleh kerana sambutan pada tahun ini jatuh pada hari Jumaat, maka masa yang diperuntukkan amat terhad. Paling kurang majlis mesti selesai sebelum jam 11 pagi. Kali ini program sambutan Maulidurasul diadakan di Esplanade. 

Acara rasmi bermula ada jam 7.15 pagi setelah semua kontinjen berada di tapak perhimpunan. Dimulakan dengan bacaan doa dan diiringi dengan Bacaan al-Quran. Sesi tazkirah dan ucapan oleh tetamu jemputan sehingga jam 8.00 pagi. Saya tidak dapat fokus terhadap ucapan yang disampaikan kerana bertugas menghakimi sepanduk dari kontinjen yang bertanding.

Kali ini pengurusan kehakiman ada sedikit kelam kabut kerana hakim tidak datang 'on time ' jadi mengelabah juga Ustaz Wan Sulaiman. Saya seperti biasa akan menghakimi kontinjen dari kategori  Jabatan, Agensi, Masjid dan Surau. Banyak la juga saya hakimi sepanduk.

Perarakan kontinjen bermula jam 8.15 pagi. Jauh juga perjalanan, adalah lebih kurang 5 KM. Mujur kontinjen kami dipendekkan perjalanan kerana masa yang suntuk untuk menamatkan program bagi memberi laluan kepada muslimin untuk bersolat Jumaat. Kira-kira jam 10.00 pagi, semua kontinjen telah sampai di tapak perhimpunan semula untuk mendengar keputusan pertandingan sepanduk dan perarakan terbaik.

Saya tak ingat keputusan sepanduk kesemuanya, tapi untuk kategori F( sekolah rendah ), No 1 : SK Kg Baru, No 2 : SK Kidurong dan No 3 : SK Kidurong 2. Tahniah pada mereka yang terlibat.

 
Tgk baju mereka..cantik tak

 
 Ramai juga kontinjen dari SK OKM

Siap sedia berjuang...

Setelah penat berarak..penat juga sampai cair make up i

 
di hadapan pentas utama

 
Sepanduk yang menang. GB SK Kampung Baru bangga 


 
tak bernasib baik tahun ini...cuba lagi tahun hadapan

" Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah "

0 comments:

Post a Comment

Pelayaran Kehidupan

© 2009 Pelayaran Kehidupan. Semua tulisan, pendapat, komen dan foto yang ada di blog ini adalah kepunyaan Pelayaran Kehidupan melainkan dinyatakan sebaliknya. Sebarang kenyataan yang dikeluarkan oleh Pelayaran Kehidupan adalah hak milik mutlak empunya. Salinan dari artikel yang dikeluarkan perlu mendapat kebenaran dari admin Pelayaran Kehidupan.

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP