Sinar HarianBerita  Harian OnlineUtusan  OnlineHarakahSabahdailyThe Star  MelayuSuara  KontemporariHarian  Metro Online SabahkiniBernama  NewsNst OnlineMalay Mail The StarSinar   HarianAljazeera EnglishThemalaysianinsider Republika OnlineTranungkite

http://www.stormreaders.net/abuierfan

Ustaz Nor Amin

Malam Tarbiyyah BIC

Bila diajukan soalan, mengapa kita perlu ditarbiyyah? Jawapannya ialah, hidup kita ada matlamat dan cita-cita. Apa matlamat kita? Matlamat kita ialah kembali kepada Allah dengan bekalan amal ibadat yang cukup kerana itulah janji kita sewaktu malaikat meniupkan ruh sewaktu kita berada di alam rahim.

Orang yang hidup tanpa matlamat, ibarat seperti kapal yang belayar ditengah lautan, tanpa hala tuju kerana nahkoda kapal tak ada tujuan dan matlamat. Akhirnya kapal itu tenggelam dan karam. Begitu jugalah kita. Kalau orang itu hidup tanpa matlamat dan cita-cita, ianya sebenarnya dah mati sebelum sampai ajalnya. Nauzubillah.

Pada hari Jumaat yang lepas BIC telah mengadakan malam tarbiyyah yang berperanan untuk menilai dan memberi kefahaman kepada sahabat-sahabat BIC tentang betapa penting tarbiyyah di dalam setiap kehidupan insan. Program dimulai dengan solat Isyak berjamaah. Selepas itu pembentangan kertas kerja oleh Akhi Ali Azman yang bertajuk " Tarbiyyah Harakah Islamiyyah ".

Seterusnya, program diteruskan lagi dengan forum yang bertajuk " Kepentingan Tarbiyyah ". Ahli panelnya ialah Ustaz Mohd Sardi Bin Ismail dan Puan Wan Juliana Bin Wan Mohd Zin. Banyak ilmu dan manfaat yang dapat diperolehi dari kedua-dua ahli panel di dalam mengupas tajuk tersebut. Insya allah akan kami hayati dan amalkan untuk menjadikan diri kami ini seorang hamba allah yang berkualiti dan bersyukur di atas nikmatNya.
Aktiviti pada pagi itu diteruskan lagi dengan qiamullail, bacaan mathurat, kuliah subuh dan sarapan pagi berjamaah. Acara terakhir hari itu ialah kuliah penyembelihan ayam yang disampaikan oleh Ustaz Ahmad Lotfi dan seterusnya amali penyembelihan ayam.

Sebelum mengakhiri program pada hari itu, acara barbeque diadakan. Alhamdulillah, pengalaman 2 hari ini benar-benar menyeronokkan kerana selain menimba ilmu, kami juga boleh bertukar-tukar cerita dan pendapat. Tahniah dan syabas kepada ahli jawatankuasa yang menganjurkan program ini. Lain kali buat lagi.


Sebahagian ahli BIC yang hadir
Forum tarbiyyah
 Kuliah subuh dipimpin oleh Ust Abd Halim, tajuk peluang dan kesempatan
Sarapan pagi berjemaah, satu modul tarbiyyah. Cekodok ajer..itu pun licin
 Modul tarbiyyah : sembelih ayam. Abu Ierfan sedang menyembelih ayam

0 comments:

Post a Comment

Pelayaran Kehidupan

© 2009 Pelayaran Kehidupan. Semua tulisan, pendapat, komen dan foto yang ada di blog ini adalah kepunyaan Pelayaran Kehidupan melainkan dinyatakan sebaliknya. Sebarang kenyataan yang dikeluarkan oleh Pelayaran Kehidupan adalah hak milik mutlak empunya. Salinan dari artikel yang dikeluarkan perlu mendapat kebenaran dari admin Pelayaran Kehidupan.

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP